Jako centralizované zařízení pro tisk, kopírování, faxování a skenování hrály multifunkční zařízení (MFP) Konica Minolta na pracovišti vždy důležitou roli a vyvíjely se spolu s rychle se měnícími potřebami moderní kanceláře. Název „bizhub“ vznikl spojením slova „biz“, což je zkratka pro „business“ (obchod, podnikání), a slova „hub“, které znamená centrum místa, činnosti nebo síťového uzlu – a to na základě koncepce „postavit vás do středu podnikání“. V tomto rozhovoru Olaf Lorenz, generální ředitel mezinárodní marketingové divize Konica Minolta Business Solutions Europe, vysvětluje, jak se pracoviště za posledních 20 let změnilo a jak se tomu Konica Minolta přizpůsobila prostřednictvím svých multifunkčních zařízení.
Olafe, jak se kancelář z roku 2005 liší od dnešní kanceláře?
Olaf: Kancelář před dvaceti lety by dnes nebyla úplně nepoznatelná. Byly zde stolní počítače a notebooky s dlouhodobě používaným operačním systémem Microsoft Windows XP, v kombinaci se základnějším připojením k internetu, e-mailem a ranými verzemi chatování.
Mnoho kanceláří se stále spoléhalo na pevné telefonní linky pro spolehlivou hlasovou komunikaci. Technologie mobilních telefonů byla ve srovnání s dnešními očekáváními stále poměrně jednoduchá. Mobilní zařízení, jak je dnes běžně používáme, byla tehdy teprve v plenkách: kapesní
zařízení BlackBerry, která byla představena v roce 1999, byla tehdy průlomová díky své schopnosti mobilního připojení, ale moderní chytrý telefon založený na aplikacích přišel až v roce 2007 s
prvním iPhonem od Apple.
Vzhledem k tomu, že mnoho kancelářských technologií bylo fyzicky vázáno na tradiční kancelářské prostory, bylo obtížné nabízet přístup k IT službám mimo kancelář. Používání sdíleného stolu při návštěvě jiné kanceláře mohlo znamenat nutnost připojení pomocí kabelu k notebooku, a komunikace jako e-mail si často vyžadovala sedět přímo u pracovního stolu. Flexibilita moderní práce na dálku nebo v hybridním režimu byla pro většinu pracovníků prakticky nemožná.
To je v ostrém kontrastu s dneškem, kdy jsou kanceláře vybaveny pokročilými technologiemi, jako jsou nástroje využívající umělou inteligenci, cloudové služby a chytrá kancelářská řešení. Nástroje pro spolupráci, jako je videokonference a virtuální meeting platformy, jsou nezbytné, běžně i cenově dostupné. Tyto technologie umožňují vysoce flexibilní modely hybridní práce, které zaměstnancům nabízejí více možností a zvyšují produktivitu tím, že umožňují plnohodnotné kancelářské možnosti z domova nebo jiných vzdálených míst – bez nutnosti časově náročného dojíždění.
Jaké byly některé z klíčových změn v technologiích a postupech na pracovišti za posledních 20 let?
Olaf: Bezpochyby jednou z největších změn byl nástup cloud computingu, jehož průkopníkem byly služby jako
Amazon Web Services (AWS) v roce 2006. Díky tomu mohly firmy ukládat a přistupovat k datům a aplikacím přes internet. Cloud computing také umožnil vznik kancelářských platforem, jako je
Microsoft Office 365 v roce 2011, a zároveň firmám poskytl větší flexibilitu, škálovatelnost a úsporu nákladů, protože již nemusely výrazně investovat do fyzických serverů a infrastruktury. Už zmíněné rozšíření chytrých telefonů od uvedení prvního iPhonu v roce 2007, v kombinaci s cloudem, znamenalo revoluci, která teprve umožnila mobilní práci tak, jak ji známe dnes.
Tyto technologické revoluce byly zároveň nutné i s ohledem na geopolitické změny a proměny celé společnosti. Stačí si vzpomenout na globální finanční krizi v roce 2008, která donutila firmy výrazně snižovat náklady.
Nebo pandemie Covid-19 od roku 2020, která urychlila přechod na práci na dálku a vedla k rozšířenější a flexibilnější pracovní síle. Vezměme si například hybridní způsob práce: Microsoft Teams byl sice představen už v roce 2017, ale skutečný rozmach zažil až během pandemie – dnes má více než
320 milionů uživatelů po celém světě.
Ve svém
prohlášení z roku 2022 se EU odvolává na výrazný nárůst škodlivých kybernetických aktivit v souvislosti s ruskou agresí proti Ukrajině. Otázka IT bezpečnosti na pracovišti se stala důležitější než kdy dříve. Právě cloud computing významně přispěl ke zvýšení úrovně zabezpečení.
V posledních letech jsme také byli svědky většího prosazování rozmanitosti, rovnosti a inkluze (DEI) na pracovišti, k čemuž přispěla výrazná změna myšlení ovlivněná hnutími, jako jsou „Black Lives Matter“ a kampaň „Me too“ v roce 2010 - i když v poslední době se také objevily názory proti DEI.
Nebo si vezměme „Velkou rezignaci“ v letech 2021-2022, která vyústila v nedostatek kvalifikované pracovní síly. To se projevilo zvýšeným důrazem na udržení talentovaných zaměstnanců tím, že se soustředilo na jejich pohodu a vytváření pozitivní kultury na pracovišti, která odpovídá hodnotám a aspiracím zaměstnanců.
Nedostatek kvalifikované pracovní síly také urychlil revoluci generativní umělé inteligence jako prostředku inteligentnějšího využití stávajících lidských zdrojů a zvýšení produktivity.
Dalším příkladem je
Pařížská dohoda z roku 2015 jako reakce na stupňující se klimatickou krizi. V důsledku toho se téma odpovědnosti k životnímu prostředí stalo ve firmách stále důležitějším, přičemž ještě více vzrostl význam energeticky úsporných technologií a využívání recyklovaných materiálů. Větší pozornost si v důsledku toho získaly také procesy šetřící papír, ačkoli „
bezpapírová kancelář“ sama o sobě nebyla ničím novým.
Kromě ekologických důvodů hrála při přechodu od papírových dokumentů k elektronickým důležitou roli také praktičnost a úspora nákladů, což dalo obrovský impuls systémům pro správu podnikového obsahu.
V posledních dvou desetiletích navíc EU zavedla celou řadu právních předpisů, které ovlivnily pracoviště v celé Evropě. Například
směrnice o pracovní době, která byla zavedena v roce 2003 za účelem ochrany zdraví a bezpečnosti pracovníků, stanovila maximální délku pracovního týdne na 48 hodin včetně přesčasů a zavedla požadavek na nejméně čtyři týdny placené roční dovolené. Podobně
směrnice o rodičovské dovolené z roku 2010 stanovila rodičům minimálně čtyřměsíční rodičovskou dovolenou, čímž podpořila rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem a rovnost žen a mužů na pracovišti. Na úrovni podnikových operací bylo jednou z největších změn v oblasti předpisů o ochraně údajů obecné
nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) z roku 2016, neboť mělo zásadní dopad na ochranu údajů. V roce 2016 byla také zavedena
směrnice o bezpečnosti sítí a informací (NIS), která měla zvýšit celkovou úroveň kybernetické bezpečnosti v celé EU. Ta byla od té doby rovněž nahrazena
směrnicí NIS2, která byla zavedena v roce 2023 s cílem posílit požadavky na kybernetickou bezpečnost stanovením vyšších standardů a rozšířením působnosti na více odvětví a subjektů.
Jak se tomuto vývoji přizpůsobila zařízení Konica Minolta bizhub?
Olaf: Konica Minolta bizhub se v důsledku všech těchto změn neustále přizpůsobuje a vyvíjí tak, aby vyhovovala měnícím se potřebám firem.
V letech 2009 a 2010 jsme představili řadu skenovacího softwaru, který byl spolu se zařízeními bizhub navržen tak, aby pomohl podnikům realizovat „bezpapírovou kancelář“, protože nabízí výkonné možnosti skenování a zpracování, které umožňují tento cíl rychle, spolehlivě a snadno realizovat.
V roce 2011 jsme představili řešení umožňující
mobilní tisk s našimi zařízeními bizhub pro zvýšení flexibility obsluhy, které se osvědčilo při hybridní práci. Kromě toho byl v témže roce představen náš koncept
bizhub SECURE, který chrání zařízení bizhub před kybernetickými útoky a který byl v roce 2019 rozšířen o antivirový program Bitdefender.
V roce 2012 jsme spustili IWS (Internal Web Server), který nám umožnil vytvořit konektory pro připojení našich multifunkčních zařízení ke cloudu. Se spuštěním
Marketplace jsme zjednodušili způsob, jakým naše multifunkční tiskárny skenují do cloudu a tisknou z cloudového úložiště, aniž by bylo nutné používat jakékoli lokální servery. Obecně Marketplace, podobně jako chytré telefony, poskytoval přístup k celé řadě aplikací, které byly přístupné prostřednictvím panelů multifunkčních tiskáren.
Rok 2012 byl také rokem, kdy v zařízeních hrála hlavní roli úspora prostředků: poprvé jsme v našich bizhubech použili recyklované plasty. Vylepšili jsme také náš toner Simitri® tak, aby jej bylo možné fixovat při nižší teplotě. Tím se snížila spotřeba energie fixační jednotky přibližně o 10 % ve srovnání s předchozími modely. V tomto trendu jsme pokračovali i u řady bizhub i-Series, která byla uvedena na trh v roce 2019. Většina zařízení bizhub i-Series měla nižší hodnotu TEC než jejich předchůdci. To bylo způsobeno naším novým tonerem Simitri® V a tehdy novou fixační jednotkou, která nám umožnila snížit fixační teplotu přibližně o 15 °C ve srovnání s předchozími modely. Snížení spotřeby energie mělo za následek až o 25 % nižší emise CO₂ při provozu ve srovnání s předchozími modely. A konečně, v roce 2023 jsme v Evropě spustili program bizhub Refreshed, jehož cílem je renovovat zařízení bizhub po skončení jejich prvního životního cyklu.
Inkluzivní pracoviště musí poskytovat rovný přístup všem lidem bez ohledu na věk, handicap nebo jiné faktory. Proto se společnost Konica Minolta zavázala k univerzálnímu designu již před 20 lety uvedením nové značky bizhub. Řada bizhub nabízí ergonomické zásobníky papíru, které lze vytáhnout s minimální námahou, velké dotykové obrazovky, které lze naklonit do libovolného úhlu, a barevné značení, které jasně označuje kritické části stroje, aby se zabránilo možnému poranění uživatele.
Právě jsme hodně mluvili o požadavcích společnosti a ekonomiky a o tom, jak se tomu přizpůsobilo pracovní místo a řada bizhub. Co bych ale také rád zdůraznil, je náš inovativní design, za který jsme za posledních 20 let získali několik ocenění, například Red Dot Award nebo Good Design Award. Ve společnosti Konica Minolta jsme zastávali názor, že pracoviště by měla fungovat nejen technicky bezchybně, ale měla by být také vizuálně přitažlivá a snadno přístupná, aby se zaměstnanci cítili komfortně. V roce 2007 jsme například představili nové stylové tělo s černobílým designem Infoline, což bylo v té době v oboru unikátní, protože většina zařízení byla tehdy jednoduše šedá. A také jsme změnili panely multifunkčních zařízení z jednoduchých černobílých uživatelských rozhraní na mnohem modernější barevná uživatelská rozhraní.
Co přinese pracovištím budoucnost?
Olaf: Naše zařízení bizhub obsahují například
inteligentní snímač médií. Ten automaticky určuje typ papíru pomocí senzorů a algoritmu vyvinutého na základě strojového učení a umožňuje nastavit optimální tiskové podmínky pro jednotlivé typy médií tak, aby bylo možné tisknout v nejlepší kvalitě.
V současné době pracujeme na řadě způsobů, jak na základě umělé inteligence učinit procesy zpracování dokumentů ještě chytřejšími, a naše zařízení bizhub jsou toho důležitou součástí.
Když se ohlédneme za posledními dvěma desetiletími, je jasné, že technologie se musí neustále vyvíjet, aby odpovídala potřebám lidí a firem, a naše řada bizhub je toho skvělým příkladem. Tvoří nedílnou součást mnoha podnikových procesů a opakovaně se osvědčila především proto, že se vyvíjela tak, aby dokázala čelit složitým výzvám. I nadále se budeme snažit navrhovat je tak, aby splňovaly požadavky budoucího digitálního pracoviště.
20 let série bizhub
S technologickými, sociálními, environmentálními a generačními změnami, které ovlivňují pracovní priority, se dnešní pracoviště vyvíjí. A stejně tak se vyvíjí i řada multifunkčních zařízení (MFP) bizhub i-Series od společnosti Konica Minolta. Vylepšená řada bizhub i-Series nabízí řadu nových funkcí a kombinuje snadné použití s výkonným zabezpečením pro tisková řešení bez kompromisů. Umožňuje zaměstnancům plnit jejich cíle a pomáhá jim prosperovat. Nová a vylepšená řada Konica Minolta bizhub i-Series přichází s oběma vestavěnými funkcemi, takže můžete posílit své podnikání bez kompromisů.
Další informace o naší řadě bizhub i-Series naleznete níže.